Fizetett írói szolgáltatás 4. - marketingtől a csillagos égig

Légy te az, akit messziről észrevesznek.

Kijött a könyved, ott a polcokon, azt hiszed, végre kifújhatod magad, erre özönlenek feléd a különféle lehetőségek, hogyan hozhatnál ki a megjelenésedből még többet. Hát sosincs ennek vége?



Minden eladó

Főleg a könyved, és számít, hogy milyen eszközöket használsz ahhoz, minél eredményesebb fogyást produkálj. Nyomdák, szerzői kiadók, magánkiadók ajánlanak extra díj fejében plusz marketinget, amivel megdobhatják a könyved eladását. Ez lehet hirdetés, mozihirdetés, hangoskönyv készítése, dedikálások szervezése, könyvajánlók írása, DM levelek és egyéb e-mail kampányok levezénylése, keresőmarketing (SEO), zsánerspecifikus reklám, rádióspot, Reader's Digest reklám, könyvtrailer készítése, podcast, szórólap, könyvjelzőgyártás borító alapján... Hosszú a sor.
Van, ahol ezeket a kiadói szerződés eleve tartalmazza, a magánkiadóknál például ezzel szokás a magas árat igazolni.
Ahol mégsem része a megállapodásnak a marketing, körültekintően válaszd ki a külsős partnereidet. A kiadó belső újságjába, tévéadásába, rádióműsorába kerülés kevés embert ér el, így ez nem számít releváns reklámnak. A filmesek felé tett reklám ígérete szinte biztos, hogy spamszerűen kiküldött üzeneteket jelent, ezeket rendre figyelmen kívül hagyják.
Viszont van pár eszköz, amit önállóan is használhatsz.

  • Sajtóközleményt te is írhatsz, rengeteg sablont találni hozzá a neten, illetve megkereshetsz bloggereket, kritikusokat, akik szívesen írnának a könyvedről. A személyes megkeresés ráadásul sokkal szimpatikusabb.
  • A közösségi média használata terén úgy garázdálkodhatsz, ahogy neked tetszik. Könyvjelzőket önállóan is nyomtathatsz.


Vegyétek, vigyétek!

Nagy keletje van a könyvajánlóknak. POD kiadási modellnél és kis kiadók esetén életbevágó, utóbbiak a nagy kiadókkal versenyeznek. A jó forrás aranyat ér, a könyves bloggerek szerepe nagyobb, mint képzelnéd. Tégy próbát blogturnéval, recenziós példányok után kért ajánlásokkal. Időigényes, nem feltétlenül hoz magával sikert, viszont a legtöbben ingyen megteszik.
Arra ügyelj, hogy az ajánló megbízható, tapasztalt személy legyen. Az ömlesztett spamszerű megkeresés helyett itt is célzottan érdemes próbálkoznod.
A fizetett ajánlásoknak van egy olyan hátránya, hogy azok kevésbé hitelesek, hiszen úgy is az jön ki belőle, amit az író akar.

Léteznek honlapok, amik plusz infót adnak a könyvről az olvasóknak. Az egyszerűbb megoldások részletet, borítót, linket adnak a könyvhöz, a bonyolultabbak interjút, életrajzot, egyéb személyes anyagot. Ha ezt ingyen megkapod és csak regisztrálni kell hozzájuk, az belefér, de ha pénzt kérnek érte, hagyd a csudába. Korlátozott a forgalmuk, a költségeiket ezekből a szerzői bevételekből fedezik.

Mi a győzelem ára? | via pinterest

Kampányok és publicisták

A kereskedelmi kiadók jelentős összeget fordítanak arra, marketinggel támogassák a könyveiket. Katalógus, terjesztési díjak, stb. Viszont csak néhány szerzőt, többnyire  a befutottakat támogatják meg könyvtúrát, személyes hirdetést, interjút, széleskörű dedikálást tartalmazó extrákkal. Ha nem tartozol közéjük, egy képzett publicista segíthet kitölteni az űrt.
Több újság szerkesztőségének is írhat cikkeket, amik révén szélesebb körben megismerhetik a művedet és téged. Jó, ha tudod, ez havonta jelentősebb összeget is felemészthet, és semmi garancia nincs a befektetés megtérülésére. A végén nem tudni, ez okozott változást a fogyásban, vagy valami más. Arra is ügyelj, hogy nem minden fajta könyvvel érdemes ilyen kampányba belevágni. Például ami csak egyféle formában (vagy papír vagy e-könyv) érhető el, és tudod, hogy a kiadód nem a leghatékonyabban válaszol a rendelésekre, ott nem fogják tudni kiszolgálni a keresletet.
Olyan publicistát válassz, aki lekövethető sikerekkel rendelkezik. Érdemes megkeresni korábbi ügyfeleit és megkérdezni őket, mennyire voltak elégedettek vele. Előny, ha rendelkezik olyan zsánerű könyvek hírverésében, mint amilyen a tiéd, és így tudja, mely felületeket kell elérnie. Kérj tőle példaírást, hogy lásd, mire számíts.
Légy tisztában a céljaiddal. Ne csak azzal milyen eredményre vágysz, hanem hogy az teljesíthető-e.
Ha például kis példányszámú könyvről van szó,  publicistád tehet rá javaslatot, hogyan kerühetne  a boltokba.
Vigyázz, mert közöttük is sok a sarlatán! Kerüld azt, aki:

  • lenyomozhatatlan szakmai hátterű
  • nem bír releváns érdeklődéssel, tapasztalattal
  • nem ad ütemtervet, hogy mikor mi fog következni
  • nem készít megbízási szerződést
  • email szemetelő kampányban gondolkodik
  • olyanokért kér pénzt, amire magad is képes vagy (honlap/blogkészítés, Facebook jelenlét)
  • magától keres meg téged
  • sablonokkal dolgozik
  • extravagáns ígéreteket tesz

Épp az elmúlt hetekben olvastam egy cikket, amiben az írója felteszi a kérdést: "kik olvassák egyáltalán a könyvrecenzióinkat? Érdekel ez valakit? Vagy egymásnak írunk?" Elgondolkoztató...


Jó dolog, ha erre mind tudod a választ.

Vegyesvágott

Magánrádiós szereplés: ez lehet fizetett hirdetés, vagy konkrét interjú a szerzővel. Röviden: nem érdemes. Összevissza időszakokban sugároznak, lehetetlen hullámhosszon, kis közösségnek. Bárkit bevesznek, nincs színvonalbeli ellenőrzés.
Sajtóközlemény szolgáltatás: elektronikus formában webes közzétételt tesznek. Segítenek megírni, vagy adnak egy sablont. Kétséges módszer, még akkor is, ha jól célzott. Nincs rá garancia hogy rábukkannak, elolvassák.
Könyvképviselet nemzetközi könyvfesztiválokon, látogatott blogon: óriási a tömeg, ebben kéne meglelni téged. Gyakorlatilag láthatatlan maradsz.
Fizetett polchely: ez kis példányszámú megjelenés illetve szerzői kiadás esetén jöhet szembe, főleg, ha a könyved nincs benne a nagy terjesztői hálózatokban. Ha magadnak kell ezt is megszervezni, ellenőrizd le, a bolt valóban létezik, központi elhelyezkedésű, illetve keresd meg, kik éltek még hasonló eszközökkel, mik a tapasztalataik. A szerződésben legyen benne minden feketén-fehéren, szállítási ütemezéstől kezdve bolti elhelyezés pontos módján át a kifizetés hogyanjáig. A szóbeli megegyezés nem elég, utólag beindul a homályos magyarázás.

*

A fizetett írói szolgáltatások minisorozatát ezzel befejeztem, legközelebb a szerzői kiadás, magánkiadás birodalmának feltérképezésével teszek kísérletet.

Forrás

Korábbi részek:

Fizetett írói szolgáltatások 1. - szerkesztés
Fizetett írói szolgáltatások 2. - kéziratszervíz
Fizetett írói szolgáltatások 3. - kéziratgyűjtés, beküldési támogatás

Megjegyzések