Szerzői kiadás versus magánkiadás



Írtál egy jó történetet, és azon töprengsz, hogy saját pénzből adatod ki? Tele a net könyvkiadási reklámokkal; nyomdák, magánkiadók, szerzői kiadók tülekednek a figyelmedért. Ha lassan elveszíted a fonalat, hogyan lehet ezeket egymástól megkülönböztetni, tarts velem!




Hogy merészeled?!

Körülbelül ez az első kérdés/felkiáltás, amit hagyományos kiadói modellben publikálóktól kaphatsz, ha meghallják, te fizetni akarsz a megjelenésért. Sokféle érzelemmel átszőtt választ vagy kérdést kaphatsz, attól függően, kiknek milyen tapasztalata van a pénzért történő publikálással, illetve az onnét érkező könyvekkel. Mégis, mi vehet rá valakit arra, hogy ilyesmire vállalkozzon?

  • Mondjuk a hagyományos kiadás lassú folyamata. Angolszász területen egy-két évbe is beletelhet, mire egy író ügynököt talál, utána plusz egy év, mire kiadót szereznek neki, onnantól számítva pedig hat hónaptól két és fél évet is felölelhet, mire kiadják a könyvét. Magyarországon az ügynökségi idő lejön, de a többi simán megállja a helyét.
  • A kreatív tervezésbe való korlátozott beleszólás. Minden kiadónak megvan a dizájnja, amiben dolgoznak, és abba a szerzőnek minimális a beleszólása .
  • Alacsony jogdíjfizetés. Előfordul, hogy a jutalék 7-25% között mozog, akad, aki ennél többre vágyik.

A lényeg a részletekben rejlik

Sokféle fizetős kiadási modell közül választhatsz, de előtte jó, ha tisztában vagy, melyiktől mit várhatsz.

Hagyományos kiadók: megveszik tőled a kiadás jogát, amit aztán a saját égiszük alatt kinyomtatnak. Vállalják a kiadás költségét, cserébe fogyás utáni jutalékot, vagy egyszeri fix honoráriumot kapsz.
Magánkiadók: te fizetsz azért, hogy kiadják az írásodat, amit aztán a saját égiszük alatt kinyomtatnak. Tehát bárki, aki a kiadásért pénzt kér tőled, az magánkiadó (kivéve egyetemi vagy tudományos kiadók). A kinyomtatott könyv a kiadóé lesz, az eladások után jutalékot kapsz.
Szerzői kiadók: te fizetsz azért, hogy kiadják az írásodat, és minden folyamat a te irányításod szerint zajlik. Akár az ISBN számot is kikérheted a saját nevedre, hogy ne a kiadóén fusson. Minden bevétel a tiéd, a kiadó nem fölöz le semennyi százalékot az eladásokból.
Nyomdák: te fizetsz azért, hogy kinyomtassák az írásodat. Páran hajlamosak magukat kiadónak nevezni, de pusztán a gyártással foglalkoznak. Akkor is, ha gyakran többféle szolgáltatást (tervezés, szedés, nyomtatás, marketing, terjesztés, tárolás, rendeléskezelés számlázással és kiszállítás megszervezésével) felajánlanak.

Némely fizetős kiadó saját berken belül print-on-demand formában dolgozik, azaz csak akkor nyomtatnak a könyvedből, ha rendelés érkezik. Tehát ha pl. 1000 példány nyomtatásában egyeztetek meg, nem fogják egyből az összeset elkészíteni. Mint minden vállalkozásnál, itt is érvényes a költségminimalizálás elve.

Minden nulla számít.

Tudd, miért fizetsz!

Mielőtt bármilyen szerződést is aláírnál, kérdezz rá az alábbiakra:

  • Kié a kész könyv? A magánkiadók sok jogot magukra írathatnak, a többiek csak a szolgáltatásokért kérnek pénzt. Egy a fő, a szerzői jogról semmilyen körülmények között nem mondhatsz le, és nem mondathatnak le!
  • Honorárium vagy jutalék? Szerzői kiadás esetén minden bevétel a tiéd - minden, tehát nem 30%, nem 33%, nem 38%, és nem is 70 % -, egyéb esetben 10-15% jutalékot kapsz.
  • Hol tárolják a kiadott könyvet? A magánkiadó esetén kapsz pár szerzői példányt, kérésre küldenek recenziós példányt is, amúgy az összes többi a kiadónál marad. A nyomda vagy a szerzői kiadó felajánlhatja a lehetőséget, hogy tárolják a könyveidet, de haza is viheted és akkor magad tárolod. A lényeg, hogy az összes példány a tiéd.
  • Mennyi beleszólásod van a kiadás folyamatába? Hagyományos és magánkiadás esetén a kézirat leadásáig van szabad kezed. Szerzői kiadás esetén minden lépést felügyelsz.
  • Ki küldi szét a recenziós példányokat és ki fizet értük? Magánkiadók esetén lehet saját listájuk, kik kapnak belőle, vagy megadhatod, kiknek küldjék ki, és megállapodás kérdése, hogy ez még belefér az ingyenes keretbe, vagy kedvezményes, pl. 40-50%-os áron meg kell venned a köteteket hozzá. Szerzői kiadásnál a recenziók leszervezése, a könyvek kiküldése teljesen a te felelősséged.
  • Ki felel marketingért, hirdetésért? Mindegy, hogy magán vagy szerzői kiadásról van a szó, a válasz te magad. Te jelölöd ki a célcsoportot, te dolgozol az elérésükön. Kérdés, hogy ennek az erőfeszítésnek a költsége meghaladják-e azt a bevételt, amit a fizetős kiadási modellel nyersz.
  • Mennyi az annyi? A magánkiadás lényegesen többre rúghat a szerzőinél. Utóbbinál te állítod össze, mire van szükséged, így az árral is jobban kalkulálhatsz. A kérdés az, megengedheted-e magadnak a fizetős kiadást, és ha igen, mit akarsz a pénzedért?
Te döntesz, mit viszel magaddal a kiadás nagy utazásán.
Útravalóul

Abban az összes fizetős megoldás egyezik, hogy a pénzügyi rizikó mindenképpen a tiéd. Szerzői kiadásnál vagy összeválogatod a kiadó ajánlataiból, mire van szükséged, vagy magad keresel korrektort, szerkesztőt, borítótervezőt, stb. Magánnál ezektől megkímélnek, de ezzel az ár is jóval magasabb.
Angolszász területen rengeteg helyen olvastam arról, hogy számít, ki igényli az ISBN számot. Ott azé a könyv, aki jegyzi az ISBN számát, és később a szám birtokosa kaphat járulékos jutalékokat. Magyarországon ilyen vonzatról nincs tudomásom, viszont magánszemély is ingyenesen igényelheti, és négy napon belül megkapja.

Akkor érdemes magánkiadást választanod, ha kis példányszámú, adott csoportnak szóló speciális kiadványt jelentetnél meg (pl. családtörténet) és nem akarsz pénzt keresni belőle. Ha viszont bevételre hajtasz és sokakat el akarsz érni, akkor a szerzői kiadást neked találták ki.
Magánkiadásnál légy észnél: a költsége jóval több lehet a szerzőinél, szerződéstől függően több jogról lemondathatnak, hemzseghet a hiba a végeredményben (szerzői kiadásnál a te felelősséged a korrektúra és a szerkesztés megszervezése, magánnál nem tudod befolyásolni), a határidőket ők szabják nem te, kiadás közben tett változtatásokért plusz költségeket számolhatnak fel.

Bárhogy döntesz, erős önmarketingre készülj. Szükségtelen minden szerződést elfogadni, amit eléd tolnak. Alkudj, egyezkedj, mert a kiadó nem jótékonysági szervezet. A kiadással nem szívességet tesz, hanem döntését üzleti alapokon hozza.

Végül két vélemény, amit egyik vagy másik fizetős modellt igénybe vehető mondhat, és ami alapján eldöntheted, melyikre van szükséged:

Nem hibátlan, de legalább kész van! (magánkiadás)
Büszke vagyok rá! (szerzői kiadás)

Források: egy, kettő, három, négy

Megjegyzések