A szerzői kiadás buktatói

Vigyázz, nehogy a siker kulcsával véletlenül a bukás ajtaját nyisd ki! | by Two-Tickets

Amekkora szabadságot adhat a szerzői kiadás, ugyanannyi kockázatot is magába foglal. Még mielőtt rohannál, hogy saját sikered kovácsává válj, fontold meg, mire készülsz igent mondani.




Melyiket szeressem?

Szerzői kiadás vagy hagyományos kiadás? Megosztó kérdés. Néhány szerzői kiadással foglalkozó cég szerint a hagyományos kiadás elitista, megrekedt az időben, és visszaél a kezében összpontosuló irányítással. Szerintük amit ők csinálnak az innovatív, nagyobb szabadságot ad a szerzőknek, jobban fizet, és így alkalmas arra, hogy az író karriert építsen. A hagyományos kiadói oldalról is felrebbennek olyan vélemények, miszerint a szerzői kiadással foglalkozók csak a kiadás jogát birtokolják, és a nyomtatáson, esetleges terjesztésen túl semmi értéket nem adnak hozzá a kezükből kikerülő műhöz.
Mit mondanak a szerzők? Vegyes a kép, vastagon benne vannak a korábbi tapasztalatok. Ennek megfelelően hallani olyat, aki a szerzői kiadás révén elért sikereket mantrázza - pedig kevesek kiemelkedése nem predesztinálja, hogy a nyüzsgő tömegben ugrabugráló lelkesek is hasonló teljesítményt érhetnek el -, illetve  a hagyományos kiadók hallgatását, válaszra sem méltató magatartását sérelmezi, mely végül segített döntése meghozatalában a szerzői kiadás javára.
A hagyományos kiadás pártján lévőket sem kell félteni. Akadnak köztük, akik szerint a szerzői kiadás a vesztesek gyűjtőhelye, és akik erre vetemednek, azok szennyírásokkal, bűnrossz szövegekkel árasztják el a piacot. Teljesen elvetik az önkiadás sikerét, és a hagyományos értékek elvesztésén siránkoznak.
Hamis dilemma feszíti szét ezt az elfogult vitát, és épp a lényeg kerüli el a figyelmet: az íróknak immár több lehetősége van a megjelenésre. Ahol anno a hagyományos kiadás létezett vagy a semmi, ahhoz képest most rengetegféle kiadási modellből lehet válogatni. A választás nagyszerű, ugyanahhoz a célhoz többféle úton is el lehet jutni. Mind a szerzői, mind a hagyományos kiadásnak megvan a maga előnye-hátránya. A választás a szerző igényétől, céljától függ, és ami a legjobb, a modellek nem egymás kizáró tényezői.
Első könyveseknek érdemes végiggondolni az alábbiakat:

  • Értsd meg a lehetőségeidet, azok minden velejáróját. Nézz utána a különféle kiadási modelleknek, kérdezz, és tudd, mi mit jelent. Mérlegeld az előnyöket, hátrányokat.
  • Tedd fel magadban a kérdést: milyen író vagy? Hogyan írsz? Lassan vagy gyorsan? Hol jársz jelenlegi utadon? Műveden sokáig dolgozol, vagy olyan termékeny vagy, hogy évente akár két regényt is elkészítesz? Utóbbi esetben jó ötlet lehet a szerzői kiadás, előbbinél kevésbé. Szépirodalomban vagy zsánerben alkotsz? A szerzői kiadás inkább a zsánerhez passzol, szépirodalommal érdemesebb hagyományos kiadót választani.
  • Mennyire vagy önálló és ambiciózus? A sikeres szerzői kiadáshoz elengedhetetlen a vállalkozói szemlélet. Sok munkát kell belefektetned, így aki szeretsz a saját főnöködként cselekedni, annak mindenképpen a szerzői kiadás az ajánlott. Ha viszont idegenkedsz az ilyesmitől, a hagyományos kiadásban találhatod meg a számításod.
  • Mennyire dőlsz be a felhajtásoknak? A szerzői kiadás körül hajlamos elszaladni a ló, és csak a pozitív oldalát hangsúlyozzák. Nem minden részletet osztanak meg. Pl. nem igaz, hogy minden szerző képes megélhetést létrehozni a kiadásból, és nem csak ez az egyetlen járható út. Légy azzal óvatos, aki cseszegeti azokat a bizonytalan szerzőket, akik a hagyományos kiadás felé kacsingatnak, és a rájuk váró korlátokkal riogat. A szerzői kiadás egy opció a sok közül. Nem felel meg mindenkinek. Célokon, képességeken múlik, nem azon, hogy mások szerint ez jó vagy rossz modell. Csak az számít, ami neked jó. 

Rossz eszközzel rossz útra tévedsz. | by Mlascosmoerel
Átkozott balszerencse

Íme pár rossz indok a szerzői kiadás mellett.

  • Úgy gondolod, a hagyományos kiadókat nem érdeklik az új szerzők. Tévedés. A kiadók folyamatosan keresik az újabb nagy dobást. Ha eladhatót írtál, nem fognak csak azért elutasítani, mert elsőkönyves lennél.
  • Valaki azt mondta neked, ez a legjobb út a sikerhez.  Szintén tévedés. Néhány szerzőnek talán, és nem biztos, hogy te köztük vagy. Ennek fényében dönts.
  • Ez könnyebb út. Ha  a szerkesztetlen írásodat feltolod pdf-ben egy webshopba, akkor ez így is van. De ha a minőségre hajtasz, akkor bele kell adnod apait-anyait.
  • Nem bírod cérnával. A szerzői kiadással fel akarod gyorsítani a megjelenés folyamatát. Ezzel csak az a baj, hogy a sietség bizony meglátszik egy íráson. A minőséghez idő kell. Az olvasóiddal tolsz ki, ha elkapkodott szövegért fizetnek.
  • Nem akarod, hogy bárki belenyúljon a mesterművedbe. Minden írónak bele kell. A legnevesebbeknek is. Verseny van, és ebben a helyzetben vétek  a szerkesztés kihagyásával lejáratnod a könyved.
  • Írásból akarsz megélni. Akad pár szerző, akinek ez összejött, de semmi garancia rá, közéjük kerülhetsz. Igen kevés egyéni szerző éri el ezt, a többieknek alig fogynak a könyvei. Nincs tuti recept, ami révén a kivételesek közé juthatsz, akik gazdagok és nemzetközi fogyási listákat vezetnek, és ez minden kiadási modellre érvényes.
  • Teljes függetlenségre vágysz. Tény, hogy a szerzői kiadás több szabad kezet ad, de a tartalmi irányelvek, a céges szabályzatok attól még léteznek. Annyira leszel független, amennyire a választott szerzői kiadási platformod.

A te könyved is így lesz semmivé, ha átvernek. | by Valentietokyo
Riadókészültség

Nagyot robbant a szerzői kiadás piaca, ám nem minden szolgáltatás törvényes, illetve nem mindegyiket érdemes igénybe venned. Mielőtt bármelyik céggel leszerződnél, járj utána  a hátterüknek, kérdezz róluk szakmai fórumokon, érdeklődj korábban velük együtt dolgozott íróktól.

Tipikus átverés, amikor prémiumért cserébe kamu PR szolgáltatást sóznak rád levélszemét kampányokkal. Publicisták keresnek meg, hogy írnának a könyvedről, akik amint megkapják  a pénzüket, felszívódnak. Hamis blogturnéra dumálnak rá, aztán a fizetés után vagy elpárolognak, vagy általuk üzemeltetett kamu blogokra feltöltik ugyanazt a sablon szöveget az írásodról.

A képzetlen, tapasztalatlan szolgáltatókkal is meggyűlhet a bajod, még akkor is, ha nem szélhámosok. Attól még ugyanúgy fáj a hozzá nem értésük, mintha átvernének. Jól marketingelt cégek, de egész egyszerűen nincs kellő tudás a birtokukban ahhoz, tisztességesen elérjék azt, amit vállalnak. A szolgáltatásaikért kedvezőbb árat számítanak fel, és ebben az esetben, bármennyire nem lesz ínyedre, valóban azt kapod, amiért fizettél. Akárkikkel keveredsz össze, kérj referenciát! Az olvasás szeretete, a magyarszak megléte, az ex tanárkarrier nem egyenlő a profi szerkesztővel!

A legtöbb szerzői kiadó változatos marketing csomagokkal rendelkezik, ezek közül pár csekély vagy semmi eredményt nem hoz: SEO (keresőoptimalizálás), újságmegjelenés, email kampány, fizetett reklám, vagy olyasmik, amit magad is megtehetsz (közösségi oldal jelenlét, weboldal, blog). Időnként ugyanazokkal a semmire se jó trükkökkel is bepróbálkoznak, mint a magánkiadók: saját rádióban spot, saját katalógusnak kiemelt hely. Elszállt ötletekben sincs hiány: az írásodról pitch (rövid és lényegre törő beszéd) tartása producereknek. Drága mulatság.

A meggyőző, kábító bemutatkozástól is megszólalhat a vészharang. Magukat sikerhozónak reklámozzák, túlbecsülik az általuk kiadott könyv értékesítési árát. A szemükben te ügyfél vagy, aki termékért fizet. Ígérethegyekkel halmoznak el, hogy minél jobban felsrófolják az árat, hiszen az érdekük nem az, hogy a hasznodra legyenek, hanem hogy kiadósan megcsapolják a bankszámládat.


Forrás

Korábbiak:

Szerzői kiadás versus magánkiadás
Hiúság vására
Vonzások és választások

Megjegyzések