Könyvkiadás a közösség erejével I. - Eszik vagy isszák?

Ha valami újra és izgalmasra vágysz, csapj bele a közösségi lecsóba.

Van egy remek regényötleted, mondjuk már bele is kezdtél az írásba és egyéni kiadásban gondolkodsz, de egy vasad sincs? Mielőtt rávágnád, megette a fene az egészet, nézz körül a közösségi finanszírozás területén!



A crowdfunding az vajon mi?

A magyarul közösségi finanszírozás név alatt futó modell lényegében egy dinamikus előfinanszírozási forma, ahol egy erre a célra létrehozott online közvetítői felületre csekély közvetítői díj ellenben (melyet csak a sikeresen zárult kampány esetén vonnak le) kreatív programokat, művészeti projekteket és ötleteket tölthetsz fel, amiknek a költségeit a támogatók megelőlegezik. A pénzzel hozzájárulók cserébe megkapják a kampány végeredményét (pl. a kész könyvet, zenét, stb.), ráadásként exkluzív tartalmakhoz is hozzáférhetnek. A projektek különböző szempontok szerint szűrhetőek, harminc-hatvan nap alatt lebonyolíthatóak.

Pusztán a jó ötlet kevés a sikerhez, a vásárlóidat meg kell arról győznöd, érdemes az ötletedbe fektetni. Itt nem attól függ a megjelenés, hogy arra rábólintott-e egy kiadó, hanem egy lépéssel megelőzöd a kiadás folyamatát: felméred leendő olvasóid között, hányakat érdekel az ötleted, mennyire lenne népszerű, és kiknek van kedve támogatni a megvalósulását.
Ez gyakorlatilag idegenektől való pénzkalapozást jelent, ám csöppet sem leírandó módszer. Csökkenti az elszigeteltséget, élénkíti a kommunikációt, rajongókra tehetsz szert már a megjelenés előtt, és az adakozók extra élményekben részesülnek. Sose becsüld alá a közösség erejét. Amióta a net szinte ott van minden háztartásban, elképesztő eszközt kaptál a kezedbe ahhoz, ismertesd születendő könyvedet.
A tapasztalatok szerint először a család, a barátok, az ismerősi kör szponzorál, a tágabb kör elérése reklámmal lehetséges. A hírverés és az ötlet marketingje már most, a kezdeti fázisban is borzasztóan fontossá válik: bemutatkozó videókat készíthetsz, részleteket oszthatsz meg a regényötletedről akár konkrét szemelvények formájában, illetve hangsúlyozhatod, milyen jutalmakban részesülnek azok, akik hajlandóak támogatni. Ha bejön a kampányod, páratlan lehetőség híreket megosztani az előrehaladásokról, illetve bevonni a támogatókat a melóba (pl. borítóválasztás).
Házikó helyett képzelj oda egy könyvet.
Külföldi oldalak és könyves sikerek, melyek Magyarországra is eljutottak

Angolszász nyelvterületen ha valaki közösségi finanszírozást fontolgat, a Kickstarter, Indiegogo jut eszébe. Mindkét közvetítői felületre jellemző, hogy maximum hatvan napig futó kampányokat indíthatsz rajtuk, ám többnyire harminc alatt eldől, támogatják vagy sem a kezdeményezésedet. Ha sikerrel jársz, 5% közvetítői díjat vonnak le a befolyt összegből (Indiegogo esetén ez az USA-n kívüli kampánytulajoknál a nemzetközi banktranszfer árak miattemelkedhet), a többi a tiéd. A két oldal közötti leglényegesebb különbség, hogy míg a Kickstarteren a bukott kampányokra befolyt összeget vissza kell utalni az adakozóknak, az Indiegogónál megtarthatod.
Még két hasonló érdekeltségű oldal neve is elém került, ám közülük a kifejezetten könyvkiadásra szakosodott Pubslush domain címén már kaszinó, póker és bingó ismertetés fut, a másik (Unbound) pedig inkább egy fizetős kiadó bújtatott toborzófelületére hasonlít, ahol azt ígérik, először a szerkesztőik átnézik a bemutatódat, és ha látnak benne fantáziát, elindítják hozzá a közösségi finanszírozási kampányt. Amint összegyűlik a kellő összeg, indul a kiadás.

A Kickstarter 2016-os évi nagy durranásai közé tartozik Elena Favilli és Francesca Cavallo Good Night Stories for Rebel Girls című könyve, mely nálunk Esti ​mesék lázadó lányoknak címmel jelent meg, és Michael J. Sullivan The Death of Dulgath című könyve, mely a Riyriai Krónikák harmadik kötete (magyarul: Birodalom születik címmel kapható). Ők a kivételek, mert sikerre vinni egy ilyen kampányt bizony kihívást jelent.

Könnyel elhasalhatsz, ha nincs tapasztalatod ilyesmiben, ha túlzott ambíciókkal vágsz vele és ha eleve valótlan célt tűztél ki magad elé. Indiegogo esetén csökkenti a motivációt, mindegy, nyersz-e, akkor is kapsz valamennyi pénzt, Kickstarternél sokkal inkább rá vagy szorítva, hajtsd a kampányt.
A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy Kickstarteren az elindított könyvkiadási kampányok 68%-a megbukik, Indiegogón nem leltem írásra lebontott statisztikát.


Mi a helyzet a magyar közösségi finanszírozási oldalakkal, a külföldi platformokon próbálkozó magyar kampányokkal, illetve hogyan működik - vagy nem működik - ez a modell hazánkban? Következő alkalommal kiderül.

Forrás1
Forrás2
Forrás3
Forrás4
Forrás5

Megjegyzések