Könyvkiadás a közösség erejével II. - Magyar vonatkozások


Össze jön vagy nem jön össze?

Külföldön izgalomban tartja a kreatívokat a közösségi finanszírozás, mi a helyzet magyar fronton?



Magyarok külföldön

Ha csak azt veszem alapul, mennyien látogatnak egy külföldi támogatókereső oldalt, egy remek ötlettel, jól összerakott kampánnyal magyar projektgazdáknak is megéri belevágni. Kickstarteren két sikeres magyar könyves projektet leltem. Az egyik egy 2014-es antológiakönyvé írói ösztöndíj áthallásokkal és egy frissnek mondható anatómiai színezőkönyv. Ezek egyike sem regény.
Indiegogón annyiban nehézkesebb a keresés, hogy nincs ország szűrő, ám így is belefutottam egy ígéretes kezdeményezésbe, az Unseen Domains jelenleg is zajló, hamarosan befejeződő fantasy antológia gyűjtésébe. Ez már zsánerében is közelebb áll ahhoz, amit kerestem.
És a többiek? Ha vannak vagy voltak egyáltalán, elvesznek a tömegben. Nehezíti a látszódást a sok versenytárs, és maga a felület sem könnyíti meg az ember dolgát a korlátozott szűrési feltételekkel.

Magyarok belföldön

2012-ben több magyar kezdeményezés igyekezett lemásolni a sikeres külföldi modellt. Rögtön négy oldal elstartolt. Az indulj.be igyekezett szélesebb kreatív érdeklődési körből meríteni, ám itt nem pénzt kalapoztak a regisztráltak, hanem ötletpályázat révén segítséget toborozhattak a megvalósuláshoz. A creativeselector.hu igyekezett az Indiegogo mintájánál maradva pénzszerzésre ösztönözni a tagjait, és egészen frappáns ötletek (lsd. források) is megjelentek a felületükön. A kezdheted.hu és az osszedobjuk.hu az előző két magyar oldal modelljét egybegyúrta: pénzt és/vagy segítséget is kereshettek rajta az ötletgazdák. 
Aztán a logójukban is szereplő léghajó után lelkes Zeppelin módjára pórul jártak. Mára az indulj.be japán tulajdonba került, és élve a domain névben rejlő lehetőséggel pénisznövelő terméket reklámoz. A kezdheted.hu és az osszedobjuk.hu lement a süllyesztőbe: a domainek megszűntek, Facebook oldaluk 2013 óra inaktív. A creativeselector oldala még él, ám sokszor szembejön a szerverhiba üzenet. Amikor éppen nem, akkor kiderül, hogy a könyv kategória kivételével a többiben akad némi mozgás, és a Miyazaki All Nighter rendezvényre anno itt dobták össze a pénzt. Facebookon tavasz óta csak virtuális ördögszekeret kerget a szél, egy közösségi jelenlétre utalt felület esetén ez elég különös mulasztás.

Ha csak ennyin múlna...
A bukás okai

Amennyi lehetőség rejlik egy új pénzszerzési módszerben, ugyanannyi buktatót is kitermel. Kezdjük azzal, ha az emberek nem értik, mi ez, akkor aligha szavaznak neki bizalmat. A Facebook rászoktatott a lájkokban mérendő tetszésnyilvánításra, ám ez a gyakorlat semmit se segít a pénzre váró projektgazdáknak. De még ha mozgósítják is ismerőseiket, tudomásul kell venni, Magyarország nem az USA. Itt kevesebb a látogatószám, éretlenebb a piac, kevesebb a fizetőképes réteg, ami hajlandó kreatív ötletekre pénzt kiadni, ráadásul a támogatásra vágyóknak is van bőven mit tanulni projektbemutatásról, kampányépítésről és levezénylésről. Társadalmi kezdeményezések terén még csak-csak elérhetnek valamit - erre létesült az adjukossze.hu, ahol adományokat gyűjtenek különféle jótékonysági projektekhez -, de irodalmi alkotások ilyen úton történő megjelentetésére az esély a nullához közelít.

Még mielőtt bárki temetné a modellt, következő bejegyzésemben egy konkrét megvalósult magyar könyves példával érkezem.

Forrás 1, forrás 2, forrás 3, forrás 4.

Megjegyzések