Sorok mögött: állatos


Állatok felhasználása a bútordíszítő iparban.
Az állatok nem a barátaink. Akkor se, ha a közismert és nagyképű vélekedés szerint így van.
Az állatokat használják. Legtöbbször marketingcélra, mert megfelelő fajta választásával  (értsd: cuki küllemű példányok) sok mindent el lehet adni, de finom ételfogásnak és lélektapasznak sem utolsók; elég ha az érzelmi pótléknak tartott kedvencek jutnak az eszembe.
Az állatokról időről-időre írnak. Lehetnek főszereplők, hangulatkellékek, allegóriák és hallucinációk, a lehetőségek számának csak a szerző kreativitása szab határt.




Az úgy volt, hogy

Ha nincs ötleted, mi legyen a következő havi téma, tolj be egy macskás képet és várd a hatást. Hidd el, hamar megérkezik. Tudományosan is foglalkoznak a macskás képek, videók emberi pszichére gyakorolt hatásáról, itt konkrétan kitérnek ezek jótékony voltára, ám hogyan vannak ezzel a szerzők, hogyan vagyok ezzel én? Mennyi és milyen fajta állattal járulok hozzá írásaim állatosításához? És ha már ott vannak, mihez kezdek velük?

2014-ben született Post somnus novellámban az angyalkígyók központi szerepet foglalnak el. Mérgük segítségével a drogosokból verbuvált, médiumoknak is nevezett szakértők módosult tudatállapotot idéznek elő, hogy felvehessék a kapcsolatot a nemtőknek nevezett idegen fajjal. A történet elején úgy tűnik, szerencsétlen hüllők nem többek laboratóriumi körülmények között tartott eszközöknél, ám mire leütöttem az utolsó karaktert, ez alaposan megkérdőjeleződik.
Az ötlet alapvetően onnét jött, hogy bármilyen történetben, ahol az idegen fajjal történő szándékos és tervezett kapcsolatfelvétel lehetősége felmerült, az a katonaság, és/vagy a tudományos világ bevonásával, aktív közreműködésével zajlott. Átvillant rajtam, mi történne, ha helyettük az idegenek jellegénél fogva egy egészen másfajta tulajdonságokkal rendelkező réteg volna alkalmasabb a feladatra?

Állatok felhasználása a húskereskedelemben.

Improvizálj, alkalmazkodj, küzdd le


A 2014-es Falak mögött a világ antológiában megjelent Hozzáférés megtagadva biosci-fimben az állatos vonal inkább színesítésként szerepelt, a hangsúlyt a botanikára, növény-élettanra tettem. Az állati utalások így is szerves egységet képeznek az általam megteremtett világgal, melyben mindenki fizikailag alkalmazkodik a feladatához. Emiatt fordulhat elő, hogy egy vízalatti kutatóbázis személyforgalmát évek óta Nautilus 202-assal bonyolító mélyvízi taxis lassan ember-puhatestű hibridjének küllemét ölti fel.

A látszat valósága

Akikkel mostanában sikerült megosztanom, min dolgozom, azok tudják, jelenleg magyar néphagyományokon alapuló urban fantasyt írok. Ebbe a világba, azaz annak múltjába enged rövid bepillantást a Próza Nostra tavalyi Arany 200 - Balladaremix novellapályázatán második helyezéssel jutalmazott Madárról madárra című novellám. Ez Arany János Vörös Rébék balladájának előtörténetét dolgozza fel, azaz olvasatomban hogyan vált Bajkó Vilka a későbbi dörzsölt, boszorkányhírű Vörös Rébékké.
Írásomban az állatok egyszerre tetszelegnek káprázat, hagyomány és fegyver képében. Káprázatok, ha varjúként az iglicek jelenlétét és működését jelzik. A rituális múlt hagyománnyá szelídült képviselői, ha látványukra "szeplőt hánynak", sebesülés esetén "Áj báj, kecskeháj" rigmussal gyógyítanak. Fegyverek, amikor Vilka veszélyben érzi magát és lénye mélyéről szabadít védelmet. 

Az állatok fontosak. Akkor is, ha jelen vannak, és akkor is, hanem. Van élet Lassien, Fehér Agyaron és a kis herceg rókáján túl is.

Mások állatosságai


A bejegyzésben szereplő képek saját készítésűek.

Megjegyzések