Újdonságok - a blogturnéról

Ez a könyv is utazik. | pixabay
2013 decemberében került a boltokba On Sai Scar című regénye, és máris turnéra indult. Felvontam az egyik szemöldököm: turné – könyvnek? Azt meg hogyan? A turné szóról először az énekesek, együttesek fellépésekkel tarkított körutazása ugrott be, nehezen tudtam ezt egy könyv esetében elképzelni. Szerencsére másoknak ez könnyebben ment, és bátran belevágtak. A netet böngészve rá kellett jönnöm, nem ez az első könyv, ami a turnézás örömeiben lubickol: kis hazánkban már 2013 szeptemberében elindult ez az egyedi, könyv-, és olvasásnépszerűsítő, könyves bloggereket összekovácsoló kezdeményezés.

Indul a mandula

Kíváncsiságom először Kristina blogjához vezetett, ahol a könyvesblogger titkos életén túl feltárult előttem a blogturnéjelenség mi-micsodája. Túl a GY.I.K. nyújtotta válaszokon, további kérdések is felmerültek bennem, és mivel maga a blog vezetője, Kristina is tárt karokkal várja azokat, akiknek kérdéseik vannak, vagy cikket szeretnének írni a blogturnéról, belevágtam. Írtam neki, és pár napon belül jelentkezett is. Az ő segítségével jutottam el a Blogturné Klubhoz, és örömmel tapasztaltam, kifejezetten sok könyves blogger meglátta a jelenségben a fantáziát. Ahogy én láttam, nem csak egyes könyvek népszerűsítésére kiváló eszköz, de a bloggerek közötti kapcsolatok kiépítésére, és ápolására is remekül bevált.
Sőt! Olyan kreatív energiákat is megmozdított bennük az egyes kampányok megszervezése, levezénylése, és az újabbak megtervezése, amikről még ők maguk sem álmodtak. Ahogy Kristina is mondta: „A bannereket általában a kampányfőnök készíti, vagy megkéri az egyik tagot, hogy segítsen az elkészítésben. Én is klub alakulásakor kezdtem tanulni a Photoshop program használatát, volt hogy egy kicsi banner készítése egész nap eltartott. Azóta már elég sok trükköt megtanított egy barátnőm, így gyorsabban megy. Mondhatni minden nap tanulunk valamit egymástól is.”
Lelkesedésük a kiadókat is megihlette. Hogy melyeket is, és hogy mikre voltam kíváncsi, az alább olvasható.

Kérdezz-felelek Kristinával

Honnét támadt az ötlet? Külföldi példa mintájára, vagy valami más hívta életre a blogturnét?
Külföldi példa mintájára, Kelly a kellylupiolvas.com blog írója kezdte a megvalósítást. Olyan bloggereket keresett fel először, akikkel szívesen dolgozott együtt, akiknek van olvasótábora, megbízhatóak, majd a második körben jutottam be én is, amikor az egyik blogos ajánlott, vagyis több szempontot vettek figyelembe, hogy kik lehetnek tagok.

Volt előtte hasonló Magyarországon? Van konkurenciátok?
Magyarországon még nem volt ehhez hasonló blogger klub, de mindenki azonnal látta benne a lehetőséget a blogosok közül. Hm, ami a konkurenciát illeti, erre a válasz egy határozott nem. Szerintem a könyvesbloggerek nem látnak egymásban konkurenciát, elvégre nem pénzért írunk, ez egy hobbi, ahol mindenki megmutathatja mennyire egyedi. Maga a turné ötlete, pedig arra hivatott, hogy azokat a könyvek népszerűsítsük, amiket mi magunk is szeretünk. Az ötlet alapján az Ulpius-ház Kiadó és a Victoria Kiadó is indított blogturnéhoz hasonló, 1-2 könyvet népszerűsítő turnét is a Blogturné Klubon kívül, amelyek leginkább a felnőtt irodalom könyveit népszerűsítik.

Mik a tapasztalatok blogger, olvasói, szerzői oldalról?
Ami a bloggereket illeti: személy szerint az élményem a turnékkal legtöbbet pozitív. Hiszen egy könyvesblogger álma valósul meg, amikor megjelenés előtt írhat beszámolót egy-egy könyvről, nem csak a várható megjelenéséről adhat hírt, hanem értékelheti is. Az olvasóinak/követőinek már előre meg tudja mondani, hogy melyik könyvre figyeljenek fel.
Ami az olvasókat illeti rengeteg a pozitív visszajelzés. Írtak már rólunk suliújságban, érkeznek levelek, üzenetek, hozzászólások. Itt van néhány példa. Az olvasók is értékelik a turnékat, mert már megjelenés előtt rengeteg információt szolgáltatunk nekik a könyvekről, amelyek alapján el tudják dönteni, hogy melyiket fogják megvenni.
Extrákkal, értékelésekkel, beleolvasásokkal és nyereményjátékokkal próbáljuk még érdekesebbé és színesebbé tenni a turnékat. Nincs egyforma turné, ahogy nincs egyforma könyv sem.
Szerzők, kiadók: egyre többen látják a lehetőséget a Blogturné Klubban. A Könyvmolyképző Kiadó és a Maxim Kiadó voltak az elsők, akikkel felvettük a kapcsolatot, de lassan a többi kiadó is látja a lehetőséget bennünk a könyvek népszerűsítésére.
Az első magyar blogturné posztere | Fotó: Blogturné Klub

A kezdeményezés beváltotta, vagy beváltani látszik a hozzá fűzött reményeket, amiért elindult?

Szerintem igen. A bloggerek új olvasókat szereztek és szereznek folyamatosan, jól érezzük magunkat, szórakozunk olvasás és turnézás közben is. Mi, bloggerek is jobban megismerjük egymást, a kiadó munkatársait, valamint több olvasó is felveszi velünk a kapcsolatot.
Hogyan, mi alapján választjátok ki a könyveket, amik turnéra indulnak? Egyeztettek előtte a szerzővel, vagy sem?
Nem minden esetben, de a legtöbbször a kiválasztás folyamata úgy néz ki, hogy a kiadótól kapunk egy listát, amiből minden blogos kiválasztja azokat a címeket, amikről azt gondolja, hogy tetszene neki. Hm, azt itt fontosnak is tartom megjegyezni: tehát a blogosok csak azt a könyvet választják ki, ami különben is érdekelné őket. Azután, ha a könyv nem tetszik, akkor megvan rá a lehetősége, hogy az adott turnéban nem vesz részt. Személy szerint én eddig csak egy turnét mondtam le. A népszerűsítés a célunk, nem a lehúzás, ami nem jelenti azt, hogy csak az 5 csillagos értékelések vehetnek részt, többször is volt már 3 csillagos értékelés is egy-egy turnéban, így az olvasók is több különböző vélemény/szempont alapján tudnak dönteni a könyv megvételéről. Volt már arra is példa, hogy mi magunk kerestük fel a kiadókat, amikor egy bizonyos könyv érdekelt bennünket. A szerzőkkel általában csak akkor szoktuk felvenni a kapcsolatot, amikor interjút készítünk extraként, általában a kiadón keresztül szervezzük a turnékat, kivétel, amikor maga a szerző keres fel bennünket.

Esetleg olvasói igények is befolyásolják, miről essen legközelebb szó?
Ahogy az előző kérdésnél is írtam, maga a blogos dönti el, hogy melyik könyvről ír. De igen, a blogírás a blogosról és az olvasóról is szól, tehát ami a bloggert érdekli, az általában az olvasóit is, hiszen senki nem követ/olvas olyan bloggert, akivel nem egyezik az ízlése. Vagyis a válaszom erre a kérdésre, az, hogy ami a bloggert érdekli, az a legtöbb esetben az olvasót is. Én is kalandoztam már más műfajban, próbálom szélesíteni a látóköröm, mondjuk erre a legjobb példa a On Sai: Scar turné, egy sci-fi könyvről. Egy olyan műfaj, amihez általában nem vonzódom. Mégis volt benne valami, ami megszerettette velem azt a műfajt is, és próbáltam mindezt az olvasóimnak is elmondani.

A nyereménypéldányokhoz milyen úton juttok? Kiadói/szerzői/olvasói felajánlás?
A kiadók biztosítják és ők is postázzák a példányokat. A blogturnéból csak a turné kampányfőnöke az, aki felveszi a kapcsolatot a nyertesekkel.

Volt már olyan, ami ellen bárkinek kifogása támadt (konkrét mű, szerzői, olvasói panasz stb.)?
Olyan mű még nem volt, amiről minden egyes jelentkező lemondott volna. Tényleg ritkán fordul elő, hogy egy könyv akkora nemtetszést vált ki, hogy azt visszamondaná a blogger.

Miért pont a YA, NA zsánerre esett a választás fő profilotokat tekintve? Milyen egyéb felnőtt stílusra volt már példa?
A Blogturné Klub először  YA, majd a NA könyveket részesítette előnyben, főleg azért, mert a többségünk ezeket szereti, ezeket olvassa szívesebben. Csak páran vagyunk, akik a felnőtt zsánereket is olvassuk, amilyen mondjuk a történelmi, sportos, erotikus romantika is, ezért eddig hasonló műfajú turnék kevesebbet voltak. Nincs kizárva a jövőben egyik műfaj sem, csak könyv kell hozzá és blogos, aki szívesen olvasná, várjuk a jelentkezést. :)

Mit gondolsz/gondoltok, fog ez tovább valami mássá fejlődni? Vagy talán a kezdeti elképzelésekhez képest ez már valamilyen formában meg is történt?
Eddig szépen bevált, elégedettek az olvasók, a kiadók és a bloggerek is. A csapat is egyre jobban összekovácsolódik, rutinossá válik a turnék elkészülése. A hibákból tanulunk, próbálunk jobbá válni, és úgy alakítjuk, hogy mindenkinek jó legyen.

Említetted, hogy minden kampánynak van egy kampányfőnöke. Hogyan dől el, hogy a következő kampánynál kire esik ez a titulus?
A kampányfőnök szerepe arra a bloggerre jut, aki jelentkezik rá. Általában mindig van egy jelentkező.

Esetleg volna bármi olyan kérdés, amire szívesen válaszolnál, de nem tettem fel?

Inkább csak pár dolgot szeretnék megemlíteni. :) Egy turné nem csak abból áll, hogy megkapjuk a könyvet elolvassuk és írunk róla, a folyamat olykor könnyebb, nehezebb. A kiadónak bíznia kell bennünk, hogy nem továbbítjuk a könyvet semmilyen formában. Minden könyvnek/turnénak van kampányfőnöke, aki azért is felelős, hogy a könyvek szétosztása után megtervezze hogyan is néz majd ki maga a turné. A bannerek, extrák, időpont egyeztetése, játékok kitalálása, játék után a nyertesek felkeresése. Eddig a legtöbb nehézséget az időpontok okozták, mert volt, hogy egyszerre 4-5 turné is futott. Ilyenkor figyelembe kell venni, hogy ha lehetséges egy napon ne legyen 2 turnéja 1 bloggernek, amire volt példa és érdekes szituációkat okozott, hiszen a bejegyzések megírása sem 5 percet igényel.  A blogger szerkesztőfelülete, időhiány, vagy a játékdoboz rakoncátlankodása okozott némi stresszt egy-egy blogosnak, vagy kampányfőnöknek, de a legtöbbször jól szórakozunk. A technika ördöge többször is próbált kifogni rajtunk. ;)

Nagyon szépen köszönöm az válaszokat, és további sikeres, izgalmas turnékat kívánok!

Külföldön komoly marketingeszköz | Fotó: bookmarketingtools


A Blogturnéról bővebben itt olvashattok, illetve a Blogturné Klubbal itt vehetitek fel a kapcsolatot:

Blogturné Klub honlapja (résztvevő könyves bloggerek, aktuális turnék, minden más)
Blogturné Klub a Facebookon (ha lájkolni támadt kedved)
Blogturné Klub a Molyon (zónázóknak kötelező)

Megjegyzések