Pályázati bőrbe bújt farkas

Bárhol szembejöhet. | slate.com
Az irodalmi pályázatok nem csak arra jók, hogy téged megismerjenek a szakmában, hanem hogy te is megismerd a szakmát. A tapasztalatok néha vegyesre sikerednek, főleg akkor, ha ami elsőre irodalmi pályázatnak látszik, nem is az.


Irodalmi pályázat: ahol te vagy a főfogás

Sokan egyből habzó szájjal ugranak, ha nevezési/jelentkezési díjat látnak, és máris kétségbe vonják a kiíró jó szándékát. A nevezési díj jelenléte, bármennyire fájó, nem mindig jelent átverést.  Érthető az óvatosság, ha valaki korábban megégette magát egy nevezési díjon hízó pályázaton, ám a kis pénzű kiírók ebből gazdálkodják ki a nyereményt. Fő szempont, hogy arányos, alacsony összegnek kell lennie. Ha magas, és mellé csillagászati összegű pénznyereményt ígérnek, ott a pályázati szabályzat apróbetűs része tartalmazhat olyat, hogy fenntartják a jogot az nyeremény arányos odaítélésre. Ilyenkor az összeget a jelentkezők száma határozza meg, és a szervezők profitja biztos.
És ha már itt járunk: a nevezési díj nem ugyanaz, mint az olvasási díj. Magazinokban, újságokban a rendes gyakorlat része az olvasási díj felszámítása, ennek az USA-ban 5-10 dollár a normál ára.

Van pár fontos kérdés, amit egy kiírt pályázat láttán fel kell, hogy tégy, nehogy termékértékesítésbe, ügyfélvadász szervezőkbe fuss bele.
  • Ki a pályázat házigazdája? Ha nem ismered őket, nézz utánuk. Némely versenyt olyan magazinok, e-zinek, internetes csoportok írnak ki, akiknek a neve, és a pályázat url-je folyamatosan változik. Esetleg kiderül, egy író áll mögötte, aki a pályázatot saját kiadói tevékenysége népszerűsítésére használja.
  • Hogyan értesültél a pályázatról? Újságok hátoldalán gyakran a magánkiadók hirdetnek, ha pedig spamból olvastál róla, még valószínűbb, hogy náluk kötsz ki.
  • Ki végzi a bírálást? Vészjel, ha privátnak bélyegzik a zsűri személyét, éppen az ő kiléte dönti el egy pályázat színvonalát, komolyságát. Ilyenkor gyakran maguk a szervezők bírálnak el, vagy ha pénzcsinálásról szól a történet, akkor a bíráló személye fiktív. Ahol a közönségszavazat is hozzájárul ahhoz, hogy valaki bejusson a döntősök közé, ott különösen nagy az esély a manipulációra. 
  • Milyen gyakran van a pályázat? Évente többször, akár havi rendszerességgel? Itt aligha szigorú a bírálat, pénzcsinálási modellel dolgozhatnak. Ha esetleg ilyenen nyersz, és megkapod a kiírásban szereplő nyereményt, az oké, de nem sokat nyom a latba, mert alacsony a presztízse.
  • Hány kategóriában lehet nevezni? Komoly helyek leredukálják a zsánerek számát, nem fogadnak ömlesztve bármit. Főleg az hajmeresztő, ha egyazon versenyben vers, novella, regénykézirat, forgatókönyv is indulhat és egy nyertest hirdetnek!
  • Mi a díj? A szabályzatban ennek tisztán szerepelnie kell. Ha nincs benne, vagy valami elborult összeggel kábítanak, esetleg a saját trófeádat is neked kell kipengetni, ne dőlj be nekik.
  • Kiadást ígérnek? Még ne dőlj hátra nyugodtan, főleg ha díjfizetési húrokat kezdenek megpendíteni. Légy észnél, ha egy pályázat mögött magánkiadó áll. Ha nem nyersz, még mindig bepróbálkozhatnak valamilyen szolgáltatás megvásárlásának ösztönzésével. Ha pedig nyernél, de kiderül, hogy mégsem szeretnél azzal a kiadóval együtt dolgozni, legyen lehetőséged visszamondani a díjat.
  • Vannak további előnyök a pályázaton való részvétellel? Találkozhatsz mondjuk a szakma neves képviselőivel? Ha igen, emiatt nem kérhetnek tőled plusz pénzt, és győződj meg róla, akiket nevesnek reklámoznak, valóban azok-e.
  • Olvasd át alaposan a felkínált szerződést, nehogy olyan jogok lemondására késztessenek, amik rossz helyzetbe hoznak. Pl. csak náluk jelenthetsz meg, másutt nem; nem csak a nyertes műve jelenik meg webes tartalomként, hanem azoké is, akik nem értek el helyezést; le kell mondanod a szerzői jogodról; művedet úgy is közzétehetik hogy nem tüntetik fel a neved, végtelen a sor. Ha ezek nincsenek tisztázva, ne indulj el a pályázaton.
  • Mi a helyzet a korábbi nyertesekkel? Van nyomuk az éterben?
  • Próbálnak rád sózni workshopot, szimpóziumot, ami drága utazással járna? Akkor a lehúzásra hajtanak. Vagy esetleg írástechnikai tanfolyammal kopogtattak nálad? Ez aranyos, és akár hasznos is lehet, de megkérdőjelezi a szervezők tisztességességét, ha a pályázatot tanfolyamos toborzónak használják.
Ha meg is kapja a nyertes azt, amit ígértek, a többieken még megpróbálnak pénzt keresni, hogy fenntartsák azt a szervezetet, ami futtatja a pályázatot.

Szárnyalás helyett. | sajto-foto.hu

Pályázatnak látszó tárgy

Sok író, novellista, forgatókönyvíró és költő azért indul pályázatokon, hogy ismertséget szerezzen, és hogy a későbbiekben könnyebben jussanak kiadáshoz, angolszász területen ügynökhöz. Bíznak a díj értékében és erejében, ám megesik, hogy hiába zsebelik be egyiket a másik után, annak semmi hatása. Kicsi, ismeretlen díjaknál ez gyakori, és nem csak azért, mert pont azok nem hallott róluk, akiknek elismerésére számítanak, hanem mert a szakmai megalapozottsága sincs köztudatba hozva. A filmeseknél teljesen elfogadott forgatókönyvíró pályázatokon startolva bekerülni a szakmába, ám az igazán jó versenyek száma eltörpül az értelmetlen, haszontalan, megtévesztő pályázatokhoz képest.

Egyértelmű csalásról árulkodnak az alábbiak:
  • Díjköteles irodalmi ügynökség olyan versenyt hirdet, ahol a díj maga az ügynökségi képviselet. A képviseletet valójában minden induló számára felajánlják, a trükk az, hogy a végén egy súlyos szerkesztési díjat sóznak a nyakukba.
  • Egy másik ügynökség hamis nevet használ a pályázat futtatásához. A résztvevőknek azt mondják, hogy bár nem nyertek, munkájuk "kivételes", és ügynökségi képviseletért felárral terhelik meg őket.
  • A pályázatot szerkesztési szolgáltatás népszerűsítésére használják.  A megmérettetés annyiból valódi, hogy a nyertesek kapnak díjat, de mindenkinek azt mondják, hogy írásuknak segítségre van szüksége, és egy "különleges kedvezményt" kínálnak a szerkesztési szolgáltatás megvásárlására.
  • A pályázatot olyan cég szervezi, amely lefedettséget biztosít a forgatókönyvírók számára. Ezenkívül garantált ügynökségi képviseletet ígérnek a "kivételes" szkripteknek. Ami nem derül ki: az ügynökség más néven működik ugyanazokkal az emberekkel, akik a lefedettségi szolgáltatást futtatják, és a nyomon követhetőségük csekély.
Források:

Megjegyzések