Hiúság vására

Nyakig benne lenni az igazi!
Léteznek kiadók, amelyek fizetnek azért, hogy kézirathoz jussanak, de te mindent ki akarsz maxolni? Jó hírem van! Vannak szerzők, akik fizetni is hajlandók azért, kiadják őket. Na, ők a te embereid!


Bizalomjáték

Szerzőt akarsz, aki aztán fizet neked? Első és legfontosabb a bizalom kiépítése. A legjobb ha kezdettől fogva támogató kiadónak nevezed magad. Olyannak, aki válogat, mit ad ki, mert a minőség oldalán állsz. Nem nevet! Ha elég gyakran hangoztatod, te is el fogod hinni! Halmozd el személyes figyelemmel. Amikor csak lehet, jelezd, partnere vagy a kiadásban, azon dolgozol, hogy álma könyv formát öltsön, és ha szükséges, akkor költségben is biztosítod számára a megvalósulást. Sápadozás helyett magold be a következő hívószavakat: partnerség, közös vállalás, méltányosság, járulékos, hibrid. Most nézzünk pár forrópontot.

Minőség: ha magánkiadásból akarsz megélni, akkor nem lehetsz válogatós. Ha ragaszkodsz az elveidhez, annak a költségkimutatásod látja kárát. Ha mégis adni akarsz a látszatnak, úgy csináld, hogy ne kerüljön nyereségcsökkenésbe. Eleve úgy kalkuláld az áraidat, hogy a szerző ne csak a kiadvány költségeit fedezze, de egyúttal a nyereségedet is kifizesse.
Légy jelen: lehetőleg annyira, amennyire nem szégyelled. Barátkozz meg a keresőmarketinggel, ma pénzért bárhol ott lehetsz. Te legyél az első gondolat, amikor felmerül egy szerzőben, hol és kivel adathatná ki dédelgetett művét. Mutatkozz nyitottnak, valakinek, aki azért létezik, hogy álma valóra váljon. Ne szidj senkit: se a hagyományos kiadókat, se az onnét jövő, negatív hangvételű írókat. A nagyvonalúság és elegancia révén felülemelkedsz rajtuk.
Marketing: nem a te dolgod. Miért erőlködnél, ha már eleve pénzednél vagy? Egye a kefét az író! Ezt burkoltan szerzői útmutatóba csomagolt felszínes marketingötletekkel adhatod a tudtára.
Negatív kritika: sose veszítsd el a nagyvonalúságot! Mióta megugrott a szerzői kiadás, átalakult a piac, és elmosódtak a vonalak. Használd ki, hogy a legtöbb szerzőnek fogalma sincs, mi a magán és a szerzői kiadás közötti különbség. Nem a te dolgod, hogy fogd a kezét, mert arra sem veszi a fáradságot, hogy megkérdezze G kezdőbetűjű legjobb barátját. Akadékoskodnak a bloggerek, és a recenzióírók? És? Fájjon miatta a szerző feje, ne a tiéd. Elutasítja a bolthálózat a könyv terjesztését? Ez se a te problémád. Mire a szerző rájön, hogy a magánban kiadott írása nem számít bele a szerzői életútjába, addigra lehet, a céged kétszer is nevet váltott.
Kizárólagosság: egyedül rajtad áll, mennyire szeretnél messzire menni a jogok nevedre íratásában. Minél tájékozatlanabb, bizonytalanabb és elkeseredettebb a szerződ, annál könnyebb dolgod van.

Ha ügyes vagy, kapva kapnak érted!
Báránybőrben

Keress frusztrált szerzőt, mond azt, hagyományos kiadó vagy, és érdekel a műve. Hangsúlyozd, hogy nem adsz ki bárkinek bármit. Ha eléggé megpuhítottad, kérj csekély szerkesztési hozzájárulást, illetve vedd rá, hogy vegyen elővételben párat a könyvéből. Erre azért van szükség, mert ha fogyasztót csinálsz a szerződből, akkor kevésbé kell ösztönöznöd az olvasókat, vásárolják meg a terméket. Minek is vesződnél széleskörű terjesztéssel, ha anélkül is csöng a kassza?
Remek költségrejtő módszerek:

  • letéti díj: Magáért a kiadásért ne kérj pénzt, csak az előkészítésért, sikerért, melyet megfelelő körülmények teljesülése esetén visszafizetsz. Ezek a feltételek persze sosem teremtődnek meg. Mivel digitális technológiát használsz, kevés a szakértő személyzet, az így kapott összeg is bőven fedezi a fáradtságodat.
  • kiadási folyamat egyes eljárásaira vonatkozó költségek: például szerkesztés, egyedi borítóterv, ismertség elősegítése. Ne zavarjon, hogy ezeket a hagyományos kiadók eleve biztosítják, nem tudják, mi a jó.
  • extrák: minden normál kiadáson túli szolgáltatás annak számít. Ilyen az extra gyors szerkesztés, a speciális webes elhelyezés, katalógusba kerülés, kiemelt marketing. Úgy add elő, hogy ezek csak lehetséges opciók, de tedd világossá, aki nem invesztál a sikerébe, az középszerű.
  • hitesd el, hogy a szerző által fizetendő díj a költség egy része, a többit te állod: gyakori, jól bevált szöveg. Azt érzi, törődnek vele. Véletlenül se vegye észre, a szemébe hazudsz. A bevételed a szerződtől jön, nem a könyveladásokból.
  • vásárlási követelmény: vedd rá szerződészáradékban, hogy a kész példányokból mennyit kell megvennie. Sózz rá mondjuk 1000 példányt diszkontáron, és  így még több lesz a végösszeg annál, amit akkor fizetett volna, ha bevallod, magánkiadó vagy.
  • kiadás előtti előértékesítési követelmény: kábé annyit kérj, hogyha összejön, egyből pénzednél légy. Ez annyiból áll, hogy kiadod a szerzőnek, szerezzen befektetőket, akik elkötelezettek a könyve vásárlására. Ha ez nem megy, széttárod a kezed és ugrik az üzlet. Trükkös, mert direktben nem kértél semennyit, csak megkérted, keressen előre vásárlókat magának. Csak az üzletben járatlanok jönnek olyasmivel, a kiadó dolga lenne az eladás, nem a szerzőé.
  • értékesítési garancia: foglald záradékba, hogyha nem ad el x darabot y idő alatt, akkor a különbözetet meg kell vásárolnia. A tájékozatlan elsőkönyvesek túl optimisták, elbízzák magukat, mire képesek, és a pofáraesésük a te malmodra hajtja a vizet.
  • visszatartott jogdíjak: addig nem fizeted ki, amíg a költségeidet nem térítik meg. Ezt olyankor játszd el, amikor eleve nem kértél pénzt a megjelenéséért.
  • vásárlási nyomás: adj neki szerzői útmutatót, amiben hangsúlyozod, több lé üti a markát, ha vesz a könyvéből és maga árusítja. Ösztönözd kedvezményekkel, a hónap eladója versennyel. Csak akkor kap észbe, hogy ezzel áttoltad rá a vevőszerzést, amikor már aláírta a szerződést.
  • egyéb ravaszságok: fizettesd ki a szerződdel a kiadói konferenciáidat, műhelyeket, a könyvébe elhelyezett reklámjaidat. Érd el, hogy minél többet halmozzon fel magánál a könyvéből, vagy hogy bízza meg munkatársaidat minél több kiegészítő szolgáltatás megvásárlására. A lehetőségek tárháza kifogyhatatlan.

Légy a fa, amibe kapaszkodhatnak!
A büszkeség háza

Az elveid rabja vagy, és viszolyogsz, hogy fullba nyomd a magánt? Légy hibrid kiadó! A szerző továbbra is fizet, ám se hagyományos, se szerzői kiadással nem keverhetnek össze. Van jó szerkesztőd, a borítóid is pofásak, törődsz a marketinggel és a terjesztésben sincs hiba. Készülj fel, hogy az aljasabb magánkiadók szemrebbenés nélkül hazudják magukat hibridnek.
Mégis, miben határolódhatsz el a piac tisztességtelen résztvevőitől?

  • előválogatás: nálad ez nem holmi mézesmadzag. Létezik. Megfontolod, kivel kötsz szerződést, mert felméred a piaci potenciált.
  • terjesztés: kiskerekben, könyvesboltokban és nagy online partnereknél is megtalálni a könyveidet.
  • publikáció előtt és után is tartod a kapcsolatot a szerződdel, persze ennek feltétele a pénzbeli ellentételezés.
  • jutalék: magasan többet fizetsz, mint egy magánkiadó, vagy hagyományos kiadó, pl. 50%-ot.
Készülj fel rá, hogy lesznek páran, akik felmérnek, mielőtt megkeresnek kiadási szándékkal. Derüljön ki, miben adsz többet, mint egy szerzői kiadással foglalkozz cég, illetve hogy tényleg érték kerül ki a kezed közül. Meg fogják nézni a korábbi kiadott munkáidat, ezek legyenek összhangban azzal amit a válogatásról állítasz. Leellenőrzik a kereskedelmi kapcsolataidat, elmennek a partnerhálózatba, és utánanéznek, beváltod-e az ígért marketinget. Feltúrják a netet panaszok után. Kiszámolják, hogy mennyibe fájna nekik, ha veled dolgoznának, és elgondolkoznak azon, az igazán számító, extráknak kínált elemekkel együtt mennyire éri meg.

A választás illúziója.
Kígyóverem

Ha te is inkább azok közé tartozol, akik szerint tisztességből nem lehet megélni, megérkeztél. Lesznek nehéz esetek - szerzők, akik az istennek se ajánlanák a magánkiadást másoknak, ellenőrzik a könyveid minőségét, mustrálják  a borítót, beleolvasnak a szövegbe, felveszik a kapcsolatot korábbi szerzőiddel, hogy az elégedettségüket firtassák, boltokba járnak és keresik a könyveidet, ügyvéddel átnézik a szerződést -, ám tudd, neked áll a zászló.
  • Pózolj hagyományos kiadó színeiben, rejtsd el a díjakat a honlapodon, mert mire előjössz velük, addigra annyira beleélte magát a megjelenésbe, hogy nehezebben áll el az üzlettől.
  • Kábítsd a már említett partner, társ szavakkal, és nyílik a tárca.
  • Gyakorolj döntési nyomást. Mondd azt, ajánlatod csak x ideig áll, döntsön hamar. Nyugi, ez csak marketing, mindenki használja.
  • Kérj független szerkesztőtől ajánlást, ők nincsenek tisztában vele, hogy milyen üzletpolitikát vallasz.
  • Tégy jól hangzó eladási és profit ígéretet. Fogalma sincs arról, hogy a könyveit majd előítélettel fogadják, és ha jó is az írása, irtózatosan nehéz lesz megtörnie a jeget.
  • Véletlenül se adj ésszerű tájékoztatást semmiről. Akkor se, ha elvileg ő fizet neked.
  • Halogasd a jogdíj megadásának összegét. Elvileg a szerződésben benne kéne lennie, de te bátran kábítsd azzal, ez a nyomtatás költségétől függ. Itt egyedül a te belátásodon szerint dönthetsz.
  • Ígérj ezt-azt a lenyugtatásáért, de a szóbeli megállapodásokat véletlenül se tedd bele a szerződésbe.
  • Használj kettős mércét. Mond azt, újakkal nem dolgozol, de ha részlegesen beleszáll a kiadásba, belevágsz. Vagy az első könyvért még fizetnie kell, de a másodikat ingyen kiadod.
  • Ha lejár a szerződése, szembesítsd vele, nem fogyott a könyve. Bedarálod a maradékot, vagy felvásárolhatja őket.

Most, hogy számszerűsítetted a lelkiismereted, és kőkemény kapitalista materialistaként felvértezted magad, menj! Menj, és csinálj pénzt! Mert végül is erről szól a történet, nem?

Forrás

Megjegyzések