Vonzások és választások

Ugyanarra a helyre több úton is el lehet jutni. | credit: Sebastiao Salgado

Könyvkiadást fontolgatsz, a magad ura szeretnél maradni a lehető legtöbb felelősséggel és szabadsággal? Jó hírem van: a szerzői kiadás pont ezt kínálja.



Múltból a jelenbe

Régebben, ha a hagyományos kiadás keretein túli publikálási lehetőségét keresték, többnyire költségesebbnél költségesebb kiadók jöttek szembe. Túl azon, hogy egy csomó szervezési feladat nyomta a szerző vállát, ráadásként könyve összes kész példányát raklapra rendezték és tárolhatta otthon. A terjesztés megszervezéséről ne is beszéltünk! A legtöbb egyéni szerzőnek a könyvtári, bolti terjesztés elintézése a lehetetlennel határos feladat, mivel a terjesztők csak kiadókkal állnak szóba, illetve ott az egyéni kiadásban született könyveket érintő előítéletek. Mindazok, akik műveikkel nem piaci résbe trafáltak bele, vagy nem rendelkeztek egy profi reklámozó képességeivel, vagy talált rájuk a szerencse, aligha értek el sikereket.
A változást a kilencvenes évek közepe hozta el. Az internet alapú szolgáltatások, a digitális POD (print-on-demand) technológia megjelenése véget vetett a hegyekben álló saját könyveknek, és új fejezetet nyitott a kiadás világában. A szerzői kiadás módszere megújult: a szerzők online feltöltötték a kéziratukat egy szerzői kiadással foglalkozó oldalra, kiválasztották, milyen formában és borítóval szeretné viszontlátni és művét máris átalakították nyomdakész digitális formára. Rendelés befutása esetén máris készítették a kért példányt.
Ezek a korai POD könyvek kinézetre olcsóságot tükröztek, a vevőket lasszóval vadászták, hiszen az olvasóbázis kiépítése továbbra is nehézségekbe ütközött. Főleg azért, mert a szerzői POD kiadásban létrejött könyvek nehezen illeszthetők bele a nagykereskedelem rendszerébe - problémás a vásárlási engedmények érvényesítése, illetve az így készült könyvek nem visszaválthatók.

2000-től további fejlődések történtek. Angolszász területen a szerzői kiadások bekerültek az Amazon és a Barnes&Noble rendszerébe, és megjelentek az e-könyves opciók. A kiadók jó érzékkel felismertél az elektronikus megjelenésben a profitmaximalizálás lehetőségét, és hihetetlen módon felfújódtak az árak. Pár internetes szolgáltatás ingyenes maradt, keveset kifejezetten olcsón kínáltak, de a szerzői kiadást fontolgatók számára készült csomagajánlatok ára az egekbe szökött.
Ami viszont azóta sem változott, az a többi könyv közüli kitűnés nehézsége. A "fizetsz hogy megjelenhetsz" megbélyegzés él és virul. Elég egy írókat tömörítő fórumon megemlítened, te fizettél a megjelenésért, és a keresztvizet is leszedik rólad.
A POD ugyan praktikus, de jóval drágább technológia a hagyományos ofszetnél, emiatt a könyvet, hogy bevételt is termeljen, lényegesen drágábban küldik a piacra a hagyományos kiadáshoz képest. És ha a könyv ára nem jelentene gondot, ott a terjesztés örök problémája. Webshopba még úgy ahogy bekerülnek, de a boltokban alig vagy egyáltalán nem megtalálhatóak. Egy átlagos szerzői kiadást végigcsinált író örült, ha a könyve teljes életútja alatt 250 példányt eladott.
2007-ben az Amazon előrukkolt a Kindle-vel és a KDP (Kindle Direct Publication) kiadási modellel. A netet elárasztották az ingyenes e-könyvek, megjelentek az eladási árat befolyásoló szerzők és könyveik bekerültek a terjesztési hálózatba.

A szerzői kiadás ma sem egyszerű történet, ám egy motivált szerzőnek összejöhet. Az ilyenek pénzt keresnek, kiadáson alapuló karriert építenek, ajánlatokat kapnak hagyományos kiadóktól, amit vagy elfogadnak vagy nem. Komoly értéket képviselnek, főleg zsánerirodalomban. A sikeres egyéni szerzőt többé nem lehet mellőzni.

Sokan belevágnak, kevesen járnak sikerrel. | credit: Sebastiao Salgado

Nyomtatott szerzői kiadás

Ha mindened a papír formátumú könyv, két nehézség vár leküzdésre: az árképzés és a terjesztés. Sok szerzői kiadást vállaló cég eleve e-könyvben gondolkozik, pedig  a papírkiadás mellett is szólnak érvek: alternatíva az olvasóknak (minél több formátumban elérhető a könyved, annál több olvasót érhetsz el vele) és növelhetők az eladások (képzeld el, hogy könyvbemutatót tartasz, és a végén megvásárolhatják tőled ott helyben a regényedet. A dedikálós eseményeket is felírhatod a naptárba, hiszen papír könyvvel sokkal egyszerűbben kivitelezhetők, mint digitálissal).

Ahol mégis bevállalják a nyomtatást, ott POD modellben dolgoznak. Ezzel kapcsolatban az alábbiakra érdemes tekintettel lenned:
  • költség: az előállítás összege százezrekre rúghat. Előnye, hogy a fizikai formában létezőként könyvtárakba, boltokba könnyebben kivitelezhető a terjesztése.
  • terjesztés: ne feledd, nem elég a nagykerrel, mint nagy céggel leszerződnöd és ölbe tett kézzel várni a csodát. A nagykerek lelke az értékesítő csapat, ők állnak közvetlen kapcsolatban a boltokkal. Ha ők nem tudják, ott a kínálatban a könyved, akkor a boltok sem fogják tudni. A nagykerek amúgy sem biztosítanak a szerzőknek egyforma esélyeket, a boltban elfoglalt előnyös helyért komoly harcok folynak.
    Aztán ott vannak azok a nagykerek, akik semmi szín alatt nem hajlandók szerzői kiadásba megjelent könyvet terjeszteni. Oka az, hogy általában nem képesek megfelelni a szabályaiknak: 40 vagy több százalékú kedvezmény, 90 napos számlázás, teljes megtérülés elvárás. Sok szerzői kiadási szolgáltató képtelen ezeknek megfelelni (pl. előrefizetést vár). Ha nem tudod tartani a lépést a nagykerekkel, extra költségek kirovásával jelezhetik, nyűg vagy, szabadulnának tőled.
    A könyvtárakkal némileg könnyebb dolgot lehet, ugyanis örömmel fogadnak könyvadományokat. Ha magad árusítod a könyved, a helyi könyvesboltokkal is megegyezhetsz, biztosítsanak helyet az írásodnak (ebben az esetben vagy bizományban veszik át, vagy ha megvásárolják, elvárhatják, hogy az eladatlan példányokat később visszavásárold).
  • árképzés: a POD formában nyomtatott könyvek ára esetenként a hagyományos offszet könyvek árának kétszeresére rúg, hogy behozzák az előállítási költségeket. Oka az amúgy praktikus nyomtatási technológia drágaságában rejlik: valahányszor befut egy rendelés a könyvedből, a teljes nyomdai gépsort át kell egyetlen példány miatt állítani, és aki termelésben dolgozik, tisztában van ennek iszonyú idő és költségigényével. Ha szerzőként te döntöd el az árat, akkor sem hagyhatod figyelmen kívül a termelési költség adta rögzített alapot. Egy példányonként 4000-5000 forintos ár komoly akadálya lehet annak, megvásárolják az írásodat.
  • minőség: ma már szinte megkülönböztethetetlen külsőre a szerzői kiadás a hagyományostól. Ám akadnak szolgáltatók, akik spórolnak a szabványokon, és ez a végterméken is meglátszik: kieső lapok, keskeny gerinc, emiatt füzetszerű megjelenés.
  • alacsony eladás: ahogy korábban is írtam, egy szerző néha örül, ha 250 darabot elad. Ez a jellemző, nem a médiarepesztő, filmajánlatot beseprő siker.
E-könyvekkel kicsit szabadabb a világ. | credit: Sebastiao Salgado

Elektronikus szerzői kiadás

Számos opció áll rendelkezésedre: közvetlen megjelenés az olvasóid eszközére (Kindle esetén), forgalmazókon át (egy időben több platformon és formában megjelenés növeli az eladás esélyeit, ráadásul a jó terjesztők nem számolnak fel előzetes díjat, hanem a bevételből veszik le a részüket) és szerzői kiadásra szakosodott cégek (hátrányuk, hogy mellettük kevesebb beleszólásod lesz a folyamatokba).

Mielőtt belevágnál, gondold át az alábbiakat:
  • Elektronikust vagy mellette nyomtatott kiadást is szeretnél? Ahogy fentebb is írtam, jó alternatíva a többféle formában megjelenés.
  • Platform vagy csomag? Ahány formában kijön a könyved, annyiféle platformon kell intézned a terjesztését. Ha ehhez nem érzel kellő bátorságot és/vagy hozzáértést, megkérhetsz egy erre szakosodott céget, aki az elektronikus és papír terjesztést is megoldja, csomagajánlat formájában. Az egyéni platformos terjesztéssel több melód lesz, a csomagajánlat elfogadásával minden kényelmesebb, de drágább. Nincs rossz válasz, dönts saját igényeid szerint.
  • Költség: e-könyvet null költséggel is ki tudsz adni. Ez jó lehet, ha az írásra csupán hobbiként tekintesz. Ha viszont komolyabb terveket dédelgetsz, érdemes belefektetned a minőségbe: legyen jó szerkesztőd, készíttess igényes borítót, fordíts időt a népszerűsítésre. A piacon dübörög a verseny, a talpon maradásért küzdeni kell, mára a minőségért tett erőfeszítések kötelezőek.
  • Felhasználási feltételek: minden elektronikus kiadásnak felületet adó oldal rendelkezik vele, és ahhoz, hogy igénybe vedd a szolgáltatásaikat, el kell fogadnod. Jól olvasd át, mert általában tartalmazza, hogyha megsérted a tartalmi irányelveiket, akkor jogukban áll a könyvedet, felhasználói fiókodat, vagy mindkettőt törölni. Jogukban állhat a feltételek egyoldalú módosítása, és a fizetési feltételek megváltoztatására.
  • Zsáner: a legkelendőbb szerzői kiadású könyvek a romantikus, sci-fi, fantasy, YA irodalomból kerülnek ki. Jobban fogynak a sorozatok, ha az első kötet ingyenes, és a folytatásokat meg kell vásárolni.
  • Verseny: rengeteg szerző küzd a figyelemért egy telített piacon, nehezebb bent maradni, mint valaha.
Legközelebb a szerzői kiadás buktatóival jelentkezem.

Forrás

Korábbi kapcsolódó cikkeim:

Szerzői kiadás versus magánkiadás
Hiúság vására

Megjegyzések