Kaland, írás, kockázat


A történet, ahol az író te vagy! Meg Chinchilla2002, meg a céges böngészési előzményeidet figyelő informatikus az alagsorból, és a portás Uzor bácsi...

:) vagy :( ?

Hónapokkal ezelőtt belerohantam egy Fb oldalba, ahol a közösségi könyvírás szellemében bejegyzésről bejegyzésre újabb döntéshelyzet elé állították a követőket. Vadásszon Hunor és Magor?  Gímre menjenek vagy vaddisznóra? Megsérüljön valamelyikük a vadászat alatt? Esetleg jöjjenek össze? Ilyen és ehhez hasonló kérdések, legfeljebb három választási lehetőség, és amelyikre több emotikon jön, arra szalad tovább a történet. Az általam lelt oldal 2017-ben indult, azzal a nem titkolt szándékkal, amit online összehoznak, abból idővel papírkönyv születik. Egészen decemberig szépen haladt a kampány, azóta nagy a csend. Pedig milyen lelkesen reklámozták magukat Magyarország első ilyen kezdeményezésével!

Nincs új a nap alatt

Az interaktív történetmeséléssel először lapozgatós könyvek formájában találkoztam, ahol oldalszám választás szerint történtek "velem" az események. Sok kampec és első oldalra visszatérés után jöttem csak rá, itt kijátszás nem létezik, csak sok alternatív befejezés. Az igazán elvetemültek komplett folyamatábrát készítettek, milyen választások adják bármelyik ilyen könyv gerincét.
Online képregényeket látogatva is belefutottam a szimpla meséken kívül olyanokba, ahol csekély havidíj ellenében felkínálták a beleszólás lehetőségét, mi történjen a hősökkel legközelebb. Itt már felbukkant az interakció üzleti kihasználása, és aki kellően elszánt, több olyan oldal közül válogathat, ahol megadják a technikai feltételeket az efféle sztorifolyamok elindításához képekkel vagy anélkül.

Többszöri nekifutás

A felfedezett Fb oldal tévedett, nem ők próbálkoznak idehaza először interaktív módon bevonni közönségüket a történet formálásába. 2013-ban az irdvelem blogon kemény hat fejezetet és két fejezet trailert élt meg a 2823 - A Kóma címet viselő horror-thriller regénykezdemény. A szöveg nálam első két mondatnál elvérzett, ennek ellenére egészen 2014 januárjáig valaki(k) együtt írták az ötletgazdával.
2014-ben ennél sokkal komolyabb és fajsúlyosabb szponzorral ellátott kezdeményezés indult. Az Origo és a Telekom elhatározta, az Olvasás éjszakájára kijönnek egy e-könyvvel, amihez bárki hozzáteheti a maga ötletét. Ehhez felkérték Ungvári Tamást és Kelecsényi László írókat, hozzák a történetmesélési vénát, a fordulatokat pedig bedobták a vadak (nethasználók) közé. Az eredeti cél az  volt, közelebb hozzák olvasót és írót, olvasót és történetalkotást. Míg egyik szerző új olvasók szerzését remélte a részvételtől, a másik játéknak fogta fel. Nettó négy fejezet született a dologból, melyet online elérhetővé tettek.
Kis kihagyással beköszöntött 2017 novembere és vele Dudás Ádám fantasztikus zsánervonásokat mutató Holdfénye. Az ismert modell szerint itt is szavazással kívánta eldönteni a szerző a cselekmény további kimenetelét, ezzel egészen 2017 decemberéig vitte. Ott már a szavazás érdeklődés hiányában elmaradt, a sok-sok szerzőtársnak se híre se hamva, ráadásul a szeles de tiszta idővel nyitó fejezet itt is hamar lelombozott. Azóta se tudom, milyen egy tipikus michigani ház...

Jobb agyfélteke, balhorog

Időben korábban, 2015-ben történt, de akkora állatorvosi ló, hogy megérdemli a külön tagolást. Adott egy szövegírással, tartalommarketinggel foglalkozó tanfolyamos oldal, a jobbagyféltekés áltudományos elvre épülő írótréning és az onnan kikerülő elégedett(?) tömegek(?!). A kreatív tréner szerint írni mindenki tud (náluk 2{nem 1, nem 3} nap alatt simán író születik), különösképpen azok, akik beiratkoznak hozzá kreatív fejtágításra.
A közösségi könyvprojekt elején rögtön azzal nyit, hiába a sok elégedett és lelkes frissen végzett íróiskolása, azok mégsem termelik olyan mértékben a könyveket, ahogy a létszámuk (állítólag 500) indokolná. Elcsépelt sorokat kapok feltörekvőknek nem kedvező piacról, magánkiadás iránti pozitív elfogultságról, meg arról, minek várni éveket a rendes megjelenésre, ha itt ez a (hozzá köthető) közösségi projekt.
Az alapkoncepció az, egy könyvet megír több olyan szerző, aki elvégezte nála a jobbagyféltekés írósulit. A célszámok szerint egy regényen 30 hét alatt 21 író dolgozik a tréner menedzselésével, amit karácsonyra szépen el is hoz a Jézuska. A könyv megszületését finanszírozza a tréner, a szerzők tiszteletpéldányt kapnak, a könyvhöz kedvezményes áron juthatnak hozzá az olvasók. Az álom odáig terjed, ez a 21 író konfliktus nélkül egyazon flow gondolatfelhőben alkot.
És itt nincs vége. Ha lúd, legyen kövér, ugyanebben az évben a regény mellé 51 író részvételével novelláskötetet, esszékötetet is képzelt, mely őszre realizálható. Mivel a pozitív jövőkép különösen fontos, 2016-ra 5 (öt, azaz 5,00 darab) megjelenést vizionált: regényt, novelláskötet esszékötet, mesekönyvet, verseskönyvet.
Oké, eddig tartott az átütő erejű ábrándozás, nézzük a tényeket. A novelláskötet valóban megjelent Univerzum címmel kőkemény asztrofizikáról mindenségről és egységélményről, és 51 helyett 21 íróval. A lemorzsolódott 30 főt talán elhajtották a pékbe, mert "negativizmusukkal, önzőségükkel, egoista megnyilvánulásaikkal rongálják mások élményét" (idézet a képzésen kik nem vehetnek részt szakaszból), esetleg maguktól rájöttek, hiába a tuti tréning, ha csak az iskola által megfinanszírozva képesek labdába rúgni a kiadás világában, és akkor is olyan fülszöveges kötetben, ami büszkén hirdeti "Az ebben a kötetben alkotó írók egyike sem nyert nemzetközi íródíjat, egyiküket sem vitték nagy kiadók a könyvvásárra, egyiküket sem ölelte kebelére egyetlen írószövetség sem, viszont mindegyikük hisz önmagában és abban, hogy az írás felszabadít.".

Biznisz minden

A siker receptje a hozzáértők szerint a pozitív gondolkodással az online marketinggel bevonzott olvasótábor promócióval történő mélyebb megnyerése, amely pénzt fial, és segít a konkrét megjelenés előtt jelentős rajongói, követői, olvasói tábort képezni.
Ehhez csak az kell, indíts blogot, ahol online elindítod a történetedet. Nem az egészet kell itt leközölnöd, csak az első pár fejezetet, mert ha horogra akadtak, ritkíthatod a közösségi döntést igénylő epizódokat. Keress pár céget, akiket bevehetsz az interaktív döntésekhez kapcsolt nyereményjátékokba. Ez szerintük kellően érdekes, harap rá a nép, boldogan kiadja személyes adatait, a cégnek az adatbázisépítés fontosabb, mint maga a remek reklámlehetőség.
Csinálhatod úgy, hogy a követőid dobnak fel választási lehetőségeket, és akinek az ötletére a legtöbb szavazat beérkezik, az jutalmat kap vagy te határozod meg, mire szavazhatnak, és a befutó ötletre szavazók között sorsolsz nyereményt. Egy a lényeg, a mellékszálakat tedd játszótérré, a fő vonal marad a kezedben. Az ígéret szerint ennyi elég ahhoz, elköteleződjenek, megismerjenek és messiásként várják a könyvedet.
A promócióért kért zseton cégenként 50-100 ezer is lehet, aminek egy részéből Fb reklámot indíthatsz, ha pedig üzleti támogatóidból szponzort sikerül varázsolnod, nagyvonalúan emelkedheted a kért összeget. 

Interakciós konklúzió

Regény esetén zsákutca. Ismeretlen és/vagy változó szövegminőségű oldalak esetén azért, mert nincs meg a kellő számú olvasóbázis, ami mozgásban tartja a szavazásos mesét, ismertek és előnyös esetben jó szövegeket hozó oldalak esetén azért, mert ilyenkor a szerző nem fektet annyi energiát az efféle huncutságba. Miért? Mert ír a meglévő kiadójának egy színes-szagosat ;)
Képregények esetén a közösség felépítése után fenntartható, sikerre vihető. Én a drowtalest követtem éveken át, aztán mostanában az érdeklődésem változása miatt nem. Ott a hetente frissülő ingyenes mesék mellett zajlanak a fizetség fejébe beleszólós történetek, melyeket továbbra is ingyen követhető, és 18+-os tartalmakat is kínálnak az azt igénylő fizetőképes látogatóknak. Itt komplett csapat gondoskodik a szórakoztatásról.

Forrás1, forrás2, forrás3, forrás4, forrás5, forrás6

Megjegyzések